Výlety klubu a školy

Na Martině bez Martiny

Konec roku 2016 jsme oslavili na safari lodi Martina 1. Tentokrát sice bez přítomnosti vedení společnosti Divetravel, ale jejich duch byl stále s námi. Pouhá zmínka jména Martina viditelně zrychlovala pohyb posádky. I když to nebylo potřeba, protože kluci egyptští fungovali opravdu dobře. Silvestr na Martině byl sice bez Martiny, ale i tak se vydařil.

Dobrý průběh takového lodního safari v Egyptě a ostatně i jinde na světě, ovlivňuje několik faktorů. Některé můžete ovlivnit a některé jsou řízeny vyšší mocí.

Mezi faktory, které nijak neovlivníte, patří zejména počasí. Neumíme poručit větru, dešti a tak nezbývá doufat, že nám počasí dovolí potápění podle plánu a nebo umožní plán alternativní. Egypt má velkou výhodu v tom, že se tady dá téměř vždy najít nějaké místo alespoň částečně chráněné před vlnami a tedy vhodné pro potápění. Ale už jsem zažil, že průvodce podlehl tlaku skupiny a připustil demokratickou debatu na téma, kam se pojedeme potápět, když je to blbý počasí. To naštěstí není případ lodi Martina 1. Tady náš průvodce Ahmed volil program s ohledem na počasí a nenechal si do zásadn&iacut e;ch rozhodnutí kecat. My jsme měli štěstí a počasí, větrné přiměřeně ročnímu období, nám dovolilo dodržet se plánu potápění. Faktory, které ovlivnit lze, je volba lodi a společnosti, se kterou vyrazíte na podobný výlet a také si můžete vybrat s jakou partičkou pojedete. Tedy spíš nepojedete. Příkladně pokud jste milovník lehkých ponorů do 20ti metrů a zanícený pozorovatel korálových rybek, nebude pro vás dobrou volbou „technické“ safari zaměřené na ponory do hloubek okolo 100 metrů. A obráceně, vrakový potápěč si na rodinném safari určeném i pro děti pravděpodobně na své nepřijde. Vybrat tu správnou firmu může být také někdy tvrdý oříšek. Nabídka je poměrně široká, ale zorientovat se v ní nebývá jednoduché. Mně se osvědčilo dát na doporučení těch, kteří na té konkrétní lodi byli v nedávné době. Někdy se může kvalita služeb na stejné lodi v průběhu let radikálně změnit. Ale nechci tady nějak porovnávat kvality různých lodí a jejich posádek. Martinu 1 jsme vybrali po zralé úvaze a na doporučení našich přátel. I když na podobný termín a program byly v nabídce i levnější varianty, cena by neměla být jediným určujícím faktorem výběru.

Do Hurghady jsme přiletěli v pondělí 26.12. 2016 v odpoledních hodinách. Na letišti nás čekal Ahmed, se kterým se někteří znali z minulých výletů a zdravili se už jako staří známí. Transfer do mariny u hotelu Mariott trval jen několik desítek minut a na loď jsme nastoupili „suchou nohou.“ To byla příjemná změna proti přepravě přeplněným zodiacem, jak to bývá obvyklé v Marsa Alam.

Na lodi nás čekala nastoupená posádka, která ochotně pomohla se zavazadly a čisté připravené kabiny s vlastním sociálním zařízením, ledničkou a televizí.

Loď Martina 1 má 4 paluby. V podpalubí je většina kajut pro cestující, nad nimi salon, kde se podává jídlo a je tam i velká TV s videopřehrávačem. O palubu výš je částečně zakrytý bar a další kabiny. Poslední paluba se určená pro opalování. Toho jsme si tentokrát moc neužili. Stravování na Martině 1 bylo opravdu luxusní. Všeho bylo dostatek. Obědy i večeře jsme začínali vynikající polévkou, vždy byl velký výběr salátů, zpestřený nějakou egyptskou specialitou, hlavní chody byly rozmanité. Na závěr bylo k mání ovoce a nějaká ta sladká tečka. Na odpoledne připravoval kuchař něco malého na zub v ;baru na třetí palubě.

Na Silvestra pro nás uspořádali hostinu s pečeným krocanem a k novoročnímu přípitku jsme dostali překvapení od Rendy a Martiny. Český sekt v množství více než dostatečném. Po celou dobu pobytu je v salonu k dispozici horká voda na čaj a kávu a jako bonus espresso mašinka zdarma k použití. V salonu posádka neustále doplňovala košíky se sušenkami. Nealkoholické nápoje byly k dispozici bez omezení.

Ale konec konců hlavním cílem našeho pobytu na lodi bylo potápění. Safari bylo primárně zaměřené na vraky a určitě nejzajímavějším byl parník Thistleghorm. Na vraku (tedy na Martině 1 vyvázané nad vrakem) jsme přenocovali a zvládli jsme zde 4 ponory. Díky tomu jsem si konečně tento nádherný vrak prohlédl a vyfotil důkladně. Pro zajímavost, první ponor jsem tady absolvoval před více než 20ti lety. V té době měly motorky v podpalubí ještě tachometry a vrak byl v mnohem lepším stavu.

Celkově hodnotím celý výlet jako velmi vydařený. Vybrali jsme si solidní firmu, měli jsme štěstí na prima partu, dobrou loď, příjemnou posádku.

Díky všem účastníkům, rád se s vámi znovu setkám na podobné akci.